Régi javaslatom, hogy ahogy az autót 5 évente műszaki vizsgára kell vinni, úgy a jogosítványt is öt évente legalább egy KRESZ vizsgával kellene újra érvényesíteni. Bejárta a sajtót a nonszensz, hogy az M3-on egy rendőr autó a belső sávban togyogott, és senki nem merte leelőzni...
Javaslatom alapja az, hogy míg egy átlagember mondjuk 60 évig vezet egyazon jogosítványhoz szükséges vizsga letételével, addig a szabályok - a KRESZ is - rendszeresen változnak. Ezeket egyszer-egyszer megjegyzi az ember, de a többségéről nem is hall. Vagy hall ugyan, de totál félreért. Így keletkeznek a teljes felsőbbrendűséggel szabálytalankodó, egyúttal ön- és közveszélyeztető kerékpárosok az egyirányú utcákban.
Na de vissza az aktuális témához. Azaz megint egy gyakorlati példa arról, hogy miért kell rendszeresen frissíteni a KRESZ tudásunkat.
Itt ez a rendőrautó, ami tegyük fel 110-el halad az autópálya belső sávjában. És a sok képzetlen meg beáll mögé, vagy ami még rosszabb, halad mellette ugyanannyival a külső sávban. Az Index lelkes - ám kevéssé hozzáértő - kommentserege pedig egyöntetűen mondja, hogy jobbról előzés. Még az újságíró és a fórumozó KRESZ "szakértő" is ennél ragad le, és aztán riogatják a népet.
Kérem, egy fogalmat jegyezzünk most meg: párhuzamos haladás. Ha én Siófoknál bepöckölöm a tempomatot 130-ra a külső sávban, és haladok szépen egyenletesen és szabályosan, majd egyszercsak Székesfehérvárnál utolérek a belső sávban valakit, aki (amúgy valóban szabálytalanul) halad 110-el, nem fogok lelassítani én is 110-re, ha amúgy nekem szabad a sávom, és jól láthatóan az övé is... Ilyenkor ugyanis nem előzök, hanem párhuzamosan haladok. A lassításra egyetlen okom lehetne, ha ő mondjuk fékezne, vagy láthatóan torlódás miatt halad lassabban. Ilyenkor feltételeznem kell a veszélyes helyzetet.
De a kérdéses felvételen jól látszik, hogy közel távol senki, a látási viszonyok 100%-ak, forgalom gyök2, szóval nettó szabálysértésből (figyelmetlenségből) autózik valaki a belső sávban ok nélkül.
Én pedig - miután sem sebességem, sem irányom nem változtatom meg - nem előzök, hanem párhuzamosan haladok.
Az Index az illetékes minisztériumhoz, az NFM-hez fordult a helyes értelmezésért, akik megerősítették az én álláspontomat: "Az előírások elsődlegesen a hirtelen, és ezért különösen veszélyes sávváltásokkal való előrehaladást tiltják. Így szabályos lehet az is, ha a jármű cikázás, szlalomozás nélkül, folyamatosan a külső sávban maradva halad el jobbról a belső sávban lassabban autózó mellett." |