Rendszeres vezetőként és gyalogosként van néhány különösen irritáló, és annál rendszeresebb dolog,amelyet úgy látszik szinte senki nem ismer a KRESZ szabályai közül. Mindjárt a legfontosabb: a KRESZ tartalmaz előírásokat a gyalogosokra nézve is. Az, hogy nincs valakinek jogosítványa, és nem vezet, de részt vesz a közlekedésben, nem mentesíti a KRESZ gyalogosokra vonatkozó szabályainak betartása alól. Hoppá.
Ahogyan például a biciklisek sem hajthatnák át a zebrán, vagy például nem használhatják az úttestet, ha van mellette kerékpárút...
De figyelem, a kerékbilincset leszedő közterület-felügyelő sem állhat ám meg ahol neki tetszik, hiába villog a sárga kis bóbítája...
Elsőbbség a gyalogosnak
Zebrán a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - zebra hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik. (43. §)
A elsőbbségadás fogalma
Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. Azt a gyalogost, akinek elsőbbsége van, az elsőbbségre kötelezett nem akadályozhatja és nem zavarhatja áthaladásában. (1. számú függelék III.)
A figyelmeztető jelzés (sárga villogó)
A figyelmeztető jelzést használó járműnek a többi járművel szemben - az általános szabályoktól eltérő - nincs semmilyen elsőbbsége.
Bizonyos esetekben és korlátozott módon az út vagy közmű építését, tisztítását, javítását végző gépjármű, illetve a szemétszállítást végző gépjármű behajthat egyirányú utcába a rossz irányból, parkolhat a tilosban, felhajthat a járdára, de csak ha ez a tevékenység végzéséhez elengedhetetlen.
De a kerékbilincselő közterület-felügyelők például vagy a pénzszállító autók már nem állhatnak meg vagy várakozhatnak a tilosban, csak ha ez a tevékenység végzése érdekében elkerülhetetlen, a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza. (50. §)
Az, hogy a kerékbilincs és a pénzesbőrönd nehéz, és csak egy sarokkal feljebb volt szabályos parkolási lehetőség, ugye nem elkerülhetetlen akadály...
Biciklis az úton
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.
Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki, a kerékpároknak tilos az úttesten közlekedni. (54. §)
A kereszteződésben a piroson átbiciklizni tehát, - vagy ami ennél is rosszabb - a pirosnál felhajtani a párhuzamos járdára és onnan a keresztező (zöld lámpás) zebrán áttekerni: szigorúan tilos. Aki tehát kerékpározik, döntse el: keréken vagy lábon vesz részt a forgalomban. De legalábbis nem legyen rest leszállni a nyeregből, amíg áttolja a biciklit a zebrán.
Gyalogosok kötelezettségei
A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
A zebrán áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van - zebra hiányában is - az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs. (21. §)
A gyalogosok tehát határozottan, a legrövidebb úton (merőlegesen a keresztezetett úttestre), és nem andalogva, mobilon társalogva és átlóban kell átkelniük a zebrán. Arról nem is beszélve, hogy a villogó zöld lámpánál már tilos lelépni a járdáról...
A jármű kivilágítása
Lakott területen belül, napközben, normál időjárás esetén nem kell világítania a lámpának az autón. Akkor kell világítani, ha sötét van, rosszak a látási viszonyok, vagy lakott területen kívül vagyunk. (44. §)